Föremålsträning

Olifve är nu 5 månader och har växt rejält. Hon väger nu 22,5 kilo. Nu är hon inne i en period där hon är ganska ego och tycker allt är skumt och värt att skällas på. Jag kan inte få tyst på henne i alla lägen. Det är svårt att vara särskilt social så hon ser inte så mycket folk och hundar nu mitt i vintern. Men vi får jobba på det och åka iväg till civilisationen.
Vi leker lite med föremål. Hon har ett stort föremålsintresse och vill gärna bära omkring på saker hon hittar. Finns inget bär hon sitt eget koppel.
Vi tränar ingångar hemma på gårdsplanen. I början kom hon in med föremålen hela vägen men nu vill hon ha dom lite själv också. Leker in ingångarna på olika sätt. Ibland med två lika föremål och byte med godis. Ibland tar jag hälp av Dufva som vill komma in hela tiden med föremål så jag ska dra emot. Då tittar hon på henne och blir lite avundsjuk att jag leker med henne och så vill hon också vara med.
Hon är jätteduktig på att släppa. När jag säger Loss så släpper hon med en gång och tittar på mej och då får hon beröm Bra! Det funkar varje gång. Hon har en otrolig energi och jag tränar korta stunder medvetet för att inte hon ska varva över. Blir det för mycket börjar hon gnälla och biter frenetiskt i bollen.
Andra föremål hon bearbetar som är mindre kul är trädgårdsväxter, allt löst som finns på altanen, vår minsta katt Fiffi 5 månader, träskor och stövlar, filtar, tidningar. Hon har slutat köra runt med de stora hunddynorna iallfall.
Vi har gjort lite uppletande och hon fattar direkt vad hon ska göra. Ska utveckla detta så fort snön gett med sig.
Hon har naturligt intresse för spår också och ska försöka få till några under julledgheten.

Kommentarer