Träning nr 2

Nu har Olifve tappat alla sina mjölktänder och fått nya på en vecka. Gick helt friktionsfritt.
Vi har kört uppletande i korridor igen. Denna gånge hade hon helt fattat galoppen och rusade rakt ut till botten av korridoren och nöp föremålet lätt som en plätt. kom in med det till mej. Vi lekte, bytte och så fick hon godis. Vi gorde det två gånger. Andra gången var klockren så då nöjde vi oss där. Det enda som hände i början var att hon kände doft av något djur vid kanten av rutan och började rulla sig i det samt hittade lite skit att äta upp. men efter lite tillrättavisning släppte hon detta och gjorde det hon skulle.
Lydnaden gick bra också. Fin kontakt. Behöver öva lugnt på att sitta kvar och hålla kontakten en stund.
Tränade ingångsövningar. Hon vill gärna vara till lags och vill arbeta.
Inkallningen var full fart på. Kjell höll henne och jag ropade in henne.
Apporten i metall tar hon oftast rätt. vi leker ingång med den. Hon gillar den.
Hoppet avancerar. nu kan jag lotsaslägga en sak och hon hoppar till punkten. Sen springer jag dit och så leker vi. Där samarbetar hon bra och kommer in med föremålet vid leken.
Vi behöver träna på att hantera föremål. Hon släpper fint på loss men hoppar sen upp och försöker ta den. Så det ska vi träna på.
Budföring provade vi också. Hon ville inte springa till Kjell först. han var inte intressant. vi förstärkte med boll och lek. behöver dressera gubben lite också. han gör inte alltid som jag tänkt så.....mmm!
När vi tränat färdigt får hon alltid en speciell boll med snöre och den tycker hon extra mycket om. Den får hon bära hela vägen till bilen.
Vi har tränat utan störningar. Inga hundar i närheten. Behöver störningsträning med hundar i allmänhet. Hon skäller vansinnigt på andra hundar just nu. Får kolla när det finns kurser på klubben så får jag vandra runt lite.
Förra veckan la vi första spåret, ca 100 meter. Hon nosade så fint, analyserade noga och knatade på i mina spår in i skogen uppför ett berg och högervinkel ner i en dal och sen rakt fram till hennes boll. hon blev riktigt förvånad att hennes boll låg där och glatt överraskad. Men ville gärna fortsätta spåra efter slutet. Det var så roligt att se henne första gången. Hon jobbade så fint och gick precis i mina spår.

Kommentarer